• RuudM
    Hoge boetes bij verkeerde opzegdatum 0 reacties

    Dit bedrijf lijkt wel een verdienmodel te hebben met het opleggen van maximale opzegboetes. Als ik de recensies zo lees gaat dit bedrijf hier weinig soepel mee om en vormt dit de grootste klacht voor negatieve recensies.

    Inderdaad, ook ik zeg: hou rekening met hoge opzegboetes als u een contract aangaat en let dus goed op _wanneer_ u opzegt - oftewel: het nieuwe contract bij een andere leverancier in laat gaan. Een nieuwe leverancier gaat uit van uw opgave en controleert die contractdata kennelijk niet. Ook al heeft u maar 1 contract met 1 bedrijf voor de levering van energie, er kunnen meerdere boetes worden opgelegd, 'per product' heet dat. In de praktijk worden twee maximale boetes opgelegd, voor gas en elektra. Ik lees nergens terug dat de boetebedragen anders zijn dan die maximale boetes. Het lijkt dus alles of niets. De bedragen voor deze boetes en bijbehorende looptijd staan in het overzicht met tarieven, onder het kopje 'contractbreuk'.

    In de leveringsovereenkomst staat "Ingangsmoment en looptijd - Deze overeenkomst geldt vanaf vandaag". Die datum van overeenkomst (onderaan het contract) is kennelijk _niet_ van toepassing voor het bepalen van de boete, dat is de datum waarop de _levering_ wordt gestopt. Deze staat ergens in een alinea van diezelfde overeenkomst.
    Het nieuwe contract kan (moet) 1 dag voor het eindigen van de leverdatum worden overgenomen. In theorie mag er geen boete worden opgelegd als het contract binnen een termijn van twee weken wordt beëindigd (ACM).

    Of je nu 1 jaar te vroeg opzegt of iets meer dan twee weken, als ik de recensies nalees wordt _altijd_ de maximale boete opgelegd. Of dit redelijk is en proportioneel is nog maar de vraag. Een boete zou m.i. hoger moeten zijn als je vlak na de start opzegt dan dat dit 3 of 4 weken voor het einde is. Nu is er maar 1 boete bij Budgetenergie: de hoogste. De ACM vermeld in haar richtlijnen over opzegvergoedingen "dat er sprake is van een redelijke opzegvergoeding als de maximale hoogte van een opzegvergoeding voor consumenten afhankelijk is van de duur van de overeenkomst en van de resterende looptijd op het moment van beëindigen". De uitleg kan twee kanten opgaan maar het lijkt mij dat de ACM bedoelt dat een boete variabel kan zijn: hoe korter het restant van de looptijd, hoe lager de boete. Helaas kon ik (nog) geen jurisprudentie hierover terugvinden, zou interessant zijn om dat aan een rechter voor te leggen. Dan zouden alle energiebedrijven hier last van kunnen krijgen, ook met terugwerkende kracht.

    Een mobiel telefoonnummer wordt bij een overstap pas overgezet naar een nieuwe provider als het lopende contract is afgelopen. Zo zou dat m.i. ook met energiecontracten moeten werken. De basis vormt hetzelfde soort contract: met een startdatum en een stopdatum. Ook dat zou interessant zijn om voor te leggen aan de ACM. Zodoende is dat hele systeem van opzegboetes niet nodig. De meeste mensen zullen na afloop van een contract willen overstappen. Er wordt nu een heel circus (verdienmodel) in gang gehouden - ten koste van de consument.

    Een argument als 'de nieuwe leverancier vergoedt mogelijk de boete' is niet altijd waar, laat u niet voor de gek houden. En zo houden wij als consument het boete-systeem (lees: verdienmodel) in stand. De eerste opgelegde boete krijgt u nooit terug, het geld bent u toch echt kwijt. Ik adviseer u om altijd te klagen als de boete niet in verhouding staat! Anders verandert er niets aan dit perverse boetesysteem.

    RuudM 28 juli 2021

    Ontevreden over Budget Energie?

    Probeer eens de beste keuze HalloStroom.

    Energieleveranciers prijzen vergelijken.